HISTORIE VAN DE BLUES

Bluesgeografie en -stromingen

Geografie van de Blues

Zoals ik schreef op de pagina over "Urbanisatie en Migratie": samenvattend kan je de Blues definiëren als een meltingpot, een smeltkroes van muziekstijlen die ongeveer tussen 1860 en 1900 is ontstaan. Een verzamelnaam, die haar oorsprong vindt in enerzijds de muziek (lees: de ritmes en klanken) die slaven uit Afrika in het Zuiden van de Verenigde Staten maakten, anderzijds in de muziekstijlen en instrumenten die met de immigranten uit Europa meekwamen naar met name New Orleans e.o. vanaf 1820. Daar liggen de roots van de Blues. Het ontstaan gebeurt in de delta van de machtige rivier de Mississippi in de Verenigde Staten. Welke stijlen Blues kennen we, en waar komen ze vandaan? En welke muziekstijlen kwamen voort uit de Blues?

Memphis

De Memphis-Blues kent 2 totaal verschillende stijlen van muziek: die van de jaren twintig en die van de jaren vijftig. De eerste ontwikkelde zich in de tijd van de tent- en medicineshows (medicineshows waren groepen rondreizende muzikanten die zich ook bezighielden met kuurtjes en elixirs tegen allerlei aandoeningen). Begin jaren vijftig ging de Memphis-Blues op de elektrische toer. De Memphis-Blues wordt gekenmerkt door flink versterkt, soms extreem vervormd gitaarwerk, en door agressieve en donderende drumpartijen. De zang die nogal gepassioneerd is, maakt de muziek nog indrukwekkender.

West Coast

De West Coast-Blues ontleent een groot deel van haar swingtempo en ritmische cadans aan de naoorlogse Texas-Blues, wat gemakkelijk te verklaren is. Veel enthousiaste beoefenaars van de West Coast-Blues waren namelijk oorspronkelijk afkomstig uit Texas. De West Coast-Blues wordt gekenmerkt door vloeiende gitaarsolo's en jazzy improvisaties. Zowel Los Angeles als het gebied rond de Baai van San Francisco hebben een actieve Blues- en R&B-scene gehad sinds het eind van de jaren veertig. Bekende Bluesartiesten uit het westkustgebied zijn onder anderen Wynonie Harris, Etta James en Pee Wee Crayton.

Louisiana

Louisiana is een staat die rijk is aan inheemse muzikale stijlen, waaronder jazz, cajun, zydeco. Daarnaast heeft de Louisiana-Blues wat haar sound betreft veel te danken aan de naoorlogse elektrische Chicago-Blues. Kenmerkend is de losse Blues, veel minder emotioneel beladen dan andere varianten, luie ritmes, overladen echo's. Als je je afvraagt waar en wanneer de SwampBlues van Louisiana is ontstaan, dan moet je zijn in Baton Rouge in de jaren vijftig. Een subgenre van bluesmuziek en een variatie van Louisiana-blues die in de jaren zestig een piek bereikte. Het heeft over het algemeen een langzaam tempo en bevat invloeden uit andere genres van muziek, met name de regionale stijlen van Zydeco en Cajun-muziek. De meest succesvolle voorstanders waren onder meer Slim Harpo en Lightnin' Slim (⇐).

New Orleans

De Blues van New Orleans heeft veel weg van feestmuziek. Deze Blues wordt gekenmerkt door dartelende pianoritmes, energieke blazerssecties, tal van Jump Blues-artiesten en onderscheid zich door krachtige Caribische ritmes en de grote verscheidenheid aan stijlen. New Orleans, de Crescent City, heeft een lange en rijke muziektraditie. Het muzikale spectrum van de stad varieert van Blues (Guitar Slim) tot jazz (Louis Armstrong (⇒), King Oliver), R&B en soul (Professor Longhair, Irma Thomas).

Chicago

Deze stad wordt algemeen beschouwd als het centrum van de moderne Blues. Waarschijnlijk de populairste en meest beluisterde vorm van Blues. Het populaire beeld van een piepklein podiumpje in een rokerig zaaltje met daarop een groep muzikanten die staan te jammen op elektrische gitaren, een versterkte mondharmonica, piano, bas en drums is rechtstreeks terug te voeren tot de vroege Chicago-stijl. In de befaamde Chess-studio in deze stad namen Howlin' Wolf, Little Walter, Muddy Waters en nog vele anderen hun beste muziek op en schreven daarmee in de jaren vijftig en zestig Bluesgeschiedenis.

Texas

De Texas-Blues bestaat al bijna een eeuw en kende in die tijd twee keer een bloeiperiode. De eerste in de jaren twintig en de tweede na de Tweede Wereldoorlog. Tot de kenmerken van de Texas-Blues behoren verder de relaxte, ontspannen speelstijl en een sterk swingritme, dat doet denken aan het ritme van groepen die jazz uit de jaren dertig en veertig spelen. Dallas, Houston en Austin speelden alle drie een grote rol in de ontwikkeling en geschiedenis van de Texas-Blues. Beroemde Bluesartiesten die in Texas werden geboren en werkten zijn o.a. Stevie Ray Vaughan, Johnny Winter en T-Bone Walker.

Kansas City (Missouri)

In de jaren dertig en veertig was Kansas City een centrum voor zowel de Blues als de Jazz. De stad maakte in de jaren zestig naam in de muziek door de Rock 'n Roll-klassieker 'Kansas City' van Wilbert Harrison.

Mississippidelta

Het landbouwgebied van de staat Mississippi, dat algemeen wordt beschouwd als de geboorteplaats van de Blues. De Delta-Blues wordt ook wel de Mississippi-Blues genoemd, maar beide benamingen verwijzen naar de Bluesstijl uit het Delta-gebied van Mississippi. De meeste Delta-Blues wordt akoestisch gespeeld, zoals op de originele platen uit de jaren twintig en dertig, met gitaren met een holle klankkast die werden gemaakt voordat de elektrische gitaar aan het eind van de jaren veertig zijn intrede deed in de Blues. De Delta-Blues wordt gekenmerkt door fantastisch gitaarspel, snijdend slidewerk en diepe boogieritmes, alles gebracht met een emotionele diepte die van de plaat druipt. Tot de artiesten die in dit gebied werden geboren en werkten, behoren onder anderen B.B. King, Son House, Robert Johnson, Charlie Patton en Muddy Waters. Veel artiesten gebruikten de Mississippi in hun naam, zoals Mississippi John Hurt en Mississippi Fred McDowell. Deze laatste was een van de inspiratiebronnen voor de Rolling Stones (zoals te zien in het filmpje, met het nummer "You Gotta Move" (of klik HIER om het filmpje te openen in een apart venster.). De Rolling Stones, van oorsprong een bluesband, dankt zijn naam aan de titel van het Muddy Waters-nummer "Rollin' Stone".

Piedmont

Piedmont is een gebied dat zich uitstrekt over delen van North en South Carolina en Georgia. Het gebied is beroemd vanwege de grote akoestische Bluesartiesten die er in de jaren twintig en dertig vandaan kwamen, onder wie Blind Blake, Brownie McGhee, Blind Willie McTell en Ma Rainey.

St. Louis

Een stad die in de Bluesgeschiedenis is vereeuwigd door de song 'St. Louis Blues' van W.C. Handy. Rocker Chuck Berry, R&B artiest Ike Turner en de Bluesartiesten Albert King en Little Milton werkten hier in de jaren vijftig.


Muziekstromingen gerelateerd aan / onstaan uit de Blues

Behalve de grote diversiteit in stijlen ligt de Blues ook aan de basis van diverse andere muziekstromingen, zoals

1. GOSPEL

Een muziekgenre in de christelijke muziek. Het Engelse woord 'gospel' komt van het Oudengelse goĆ° (goed) spell (nieuws, boodschap) en heeft net als het Griekse "euangelion" dezelfde betekenis. De gospelmuziek werd geboren in de katoenvelden van de zuidelijke staten van de Verenigde Staten van Amerika. Het is zwarte religieuze muziek die sterk beïnvloed werd door zowel de ritmische muziek die de slaven meebrachten uit Afrika alsook door de 'bevindelijke' manier van geloven van de blanken. Het leven na de dood, vaak aangeduid als het oversteken van de rivier de Jordaan, is een zeer vaak terugkerend thema. Er wordt onderscheid gemaakt tussen 'zwarte' en 'blanke' gospelmuziek.

-/-"Black gospel" kan zowel traditioneel zijn, met grote koren met solisten uit zwarte kerken, of hedendaags, verwant aan de muziek die te horen is op 'zwarte' radiostations. Het maakt deel uit van de toenmalige slavencultuur van dit land, terwijl andere invloeden komen uit de blanke cultuur van met name Britse straatliederen en gezangen, en uit ervaringen in de strijd om gelijke burgerrechten. Belangrijke vertolkers van de oervorm van de (zwarte) gospel waren/zijn Mahalia Jackson, die algemeen als 'de koningin van de gospelmuziek' wordt beschouwd, de Staples Singers en The Five Blind Boys of Alabama. Ook Sam Cooke, Jackie Wilson en John Legend zijn beïnvloed door gospelmuziek. Maar ook Ook Elvis Presley zong veel gospels. Voornamelijk met vrienden, maar ook tijdens optredens. "Reach out to Jesus", "Who am I?" en "Precious Lord, Take My Hand", om er een paar te noemen. Op YouTube een pagina met gospel van Elvis.

-/- "White gospel" kan worden onderverdeeld in drie grote categorieën:

  • - "Southern gospel", gelijkend op countrymuziek en typisch gebracht door een mannelijk kwartet
  • - inspirerende of kerkmuziek, afgestemd op de kerkbezoekers en in het algemeen gezongen door koren tijdens een dienst
  • - en ten slotte hedendaagse christelijke muziek, liedjes van de populaire cultuur met christelijke teksten voor consumenten op de markt gebracht via netwerken van christelijke platenmaatschappijen en onder meer aangeboden via christelijke boekwinkels.

  • 2. JAZZ

    Met jazz wordt een op improvisatie gebaseerde muziekstijl bedoeld die beïnvloed is door West-Afrikaanse ritmes en ontstaan is in New Orleans uit een kruisbestuiving van ragtime en Blues, folk, negrospirituals en Franse marsmuziek. Oorspronkelijk betekende het woord jazz een "zeer energieke dans". Jazz werd in de beginjaren door het grote publiek niet erg geaccepteerd, vooral omdat deze soort muziek geassocieerd werd met losse zeden en een lage sociale status. Toen blanke en gemengde jazzorkesten zoals dat van (⇐) Benny Goodman vanaf de jaren dertig deze muziek begonnen te spelen, werd het ook voor blanken een aanvaarde vorm van entertainment. De swingperiode die toen begon betekende een hoogtepunt in de populariteit van jazz, iets dat voornamelijk te danken was aan het feit dat jazz toen nog steeds uitsluitend dansmuziek was. Toen jazz vanaf de jaren vijftig evolueerde naar meer experimentele muzikale vormen, en vanwege de opkomst van opwindende dansmuziek zoals rock-'n-roll, ging de verkoop van jazzplaten sterk achteruit. De jazzmuziek is echter gebleven, en blijft zich vernieuwen.

    Een "geboortedatum" van de stijl is - net als bij Blues - niet aan te duiden. Grof gezegd kan gesteld worden, dat tussen 1870 (kort na de afschaffing van de slavernij) en 1920 de muziek zich in verschillende gedaanten manifesteerde. De pianisten die deze stijl beheersten waren zeer geliefd, omdat ze naast het spelen van boogiewoogie ook verhalen vertelden, nieuwtjes doorgaven en diverse volksliedjes konden zingen. Hierdoor waren ze gevrijwaard van het vele geweld dat plaatsvond en konden ze tamelijk ongestoord rondreizen. Dat optreden deden ze in goedkope kroegen, barrelhouses of jukejoints genaamd, waar gedanst en gefeest kon worden. Tijdens die grote feesten zou de boogiewoogie-stijl zijn ontstaan. Anderen schrijven ook de trein, met name de cadans van de wielen, een rol toe in het ontstaan van deze muziek. Veel mensen hadden een zwervend bestaan als landarbeider en liftten vaak mee op de goederentreinen. Een feit is dat in veel Bluessongs de trein een belangrijk onderwerp is.

    3. BOOGIE(WOOGIE)

    Een pianospeelstijl ontstaan aan het eind van de 19e eeuw in de Verenigde Staten. Het is een opwindende, ritmische pianoBlues, waarbij de linkerhand een zeer strak ritme speelt en de rechterhand allerlei Bluesloopjes in verschillende maatvoering mag spelen. Die gesyncopeerde stijl kwam in die tijd ook via de ragtime in de belangstelling (syncoperen is het geven van accenten in de muziek op plaatsen waar men die niet verwacht. Een door componisten gebruikte techniek om een regelmatig ritme te voorkomen).

    4. ROCK' N ROLL

    (Of voluit rock and roll) is een muziek- en dansstijl die in de jaren 1950-60 in de Verenigde Staten opkwam. Als muziekstijl is het een stijl in de popmuziek waarin vooral gebruik wordt gemaakt van zang (vaak meerstemmig), elektrische gitaren, saxofoon (in de beginjaren) en drumstel. Een kenmerkend facet is de sterke afterbeat (op de tweede en vierde tel in een 4/4-maat). Het combineert invloeden uit boogiewoogie, jazz, r&b, folk, gospel, country en Blues.

    Men gaat ervan uit dat de Amerikaanse diskjockey Alan Freed degene was die de term rock-'n'-roll voor het eerst gebruikte in zijn radioprogramma om de nieuwe muzieksoort aan te duiden. Hij ontleende de naam aan het nummer "My Baby Rocks Me with one Steady Roll". De naam werd in elk geval in 1947 al gebruikt en moet al in de jaren 1920 zijn opgedoken in het 'slang' (jargon, vocabulaire) van de zwarte Amerikanen: de term stond toen voor de geslachtsdaad. De eerste keer dat de term rock-n-roll gebruikt werd in een lied was in het nummer "The Camp Meeting Jubilee" uit 1916. In dat lied hoor je de tekst: "We've been rockin' an' rolling in your arms / Rockin' and rolling in your arms / In the arms of Moses."

    De eerste rock-'n-rollnummers werden opgenomen door Afro-Amerikaanse artiesten zoals Chuck Berry (⇐). Over het algemeen wordt "Rocket 88" (een type auto van het merk Oldsmobile) van Jackie Brenston & His Delta Cats, opgenomen op 3 maart 1951, beschouwd als de eerste echte rock-'n-rollplaat. Het nummer staat op naam van Jackie Brenston, maar Ike Turner is de werkelijke componist en met zijn band The Kings of Rhythm tevens de werkelijke uitvoerende. De bekendste artiest uit de beginjaren was echter de blanke Bill Haley (⇒), die western swing met countrymuziek dacht te verbinden en zo bij een muzieksoort uitkwam die vooral de jongeren scheen te begeesteren. Door de film "Round Up of Rhythm" uit 1954 (de eerste rock-'n-rollfilm) en de bekendere film "Rock Around the Clock" uit 1956 werd deze muziek wereldberoemd.

    Chuck Berry en Little Richard waren onder de eerste artiesten die hun rock-'n-rollnummers zelf schreven. De bekendste en meest populaire artiesten waren Bill Haley en Elvis Presley. Chuck Berry schreef teksten die zowel zwarte als blanke jongeren aanspraken. Zijn gitaarspel zou toonaangevend worden voor andere gitaristen in de popmuziek. Andere belangrijke namen zijn Bo Diddley, Fats Domino en Jerry Lee Lewis.

    Dat de Blues de oorsprong is van de Rock 'n Roll, daarvan proberen James Cotton, Johnny Winter en Muddy Waters je te overtuigen in "The Blues Had A Baby And They Called It Rock 'N' Roll", gereleased op 26 Feb. 1977. En Memphis blijft voor eeuwig de "Birthplace of...".

    Sister Rosetta Tharpe

    De eerste rock 'n roll zou vooral in de jaren '50 en '60 populair worden, maar Sister Rosetta Tharpe, (Cotton Plant, 20 maart 1915 - Philadelphia, 9 oktober 1973) een Amerikaanse zangeres, componist en gitarist, werd in de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw bekend met haar unieke interpretatie van gospelmuziek; zij gaf deze een unieke touch door de tekst van spirituals te combineren met een ritmische (rock)begeleiding. Rosetta durfde het aan de lijn tussen "het heilige" en "het profane" te doorbreken. Ze bracht haar interpretaties van spirituals net zo goed ten gehore in nachtclubs als in de kerk. Tharpe is dan ook van invloed op de opkomst van de pop-gospelmuziek (open filmpje in apart venster). Ook al choqueerde Sister Rosetta met haar uitstapjes naar de popmuziek enkele van de wat meer conservatieve kerkgangers, de gospelmuziek heeft ze nooit verlaten. Met haar muziek had ze invloed op rock-'n-roll-artiesten als Little Richard, Johnny Cash, Elvis Presley en Jerry Lee Lewis. Terecht is daarom de titel van een BBC-documentaire over haar carrière: "The Godmother of Rock n' Roll: Sister Rosetta Tharpe".

    5. RHYTM & BLUES

    Een muziekgenre met invloeden uit jazz, gospel en Blues dat ontstond in de Afro-Amerikaanse cultuur in de jaren veertig van de 20e eeuw. Op zijn beurt leidde Rhythm-and-Blues mede tot het ontstaan van onder meer rock-'n-roll en soul, funk en country, en beïnvloedde ook Europese rockgroepen. In bredere zin wordt de term Rhythm-and-Blues ook wel gebruikt als benaming voor Afro-Amerikaanse popmuziek in het algemeen.

    6. SWING

    Ook wel bekend als swingjazz of gewoon swing, is een vorm van jazz die in de Verenigde Staten ontstond in het begin van de jaren 1930 en zich tegen 1935 ontwikkelde tot een kenmerkende stijl. Onder impuls van bigbands zoals die van Fletcher Henderson, Count Basie en Duke Ellington werd deze muziek met haar opwindende ritmes vooral populair als dansmuziek. De bloeiperiode van de swing liep van ongeveer 1930 tot midden jaren veertig.

    7. COUNTRY

    De verzamelnaam voor verschillende muziekstijlen van Amerikaanse muziek, die ontstaan is op het platteland in het zuidelijke deel van de Verenigde Staten en zijn wortels in de Amerikaanse volksmuziek heeft. Doorgaans betreft het een zangstem die wordt begeleid door een aantal eenvoudige instrumenten: steelgitaar, viool en akoestische gitaar zijn de traditionele, maar tegenwoordig worden ook elektrische gitaar en drums gebruikt. Sinds 1944 publiceert het tijdschrift Billboard wekelijks een aparte hitlijst voor countrymuziek, vanaf 2005 onder de naam Hot Country Songs. De oorsprong ligt in de smeltkroes van alle nationaliteiten, die in de 18e eeuw naar de Nieuwe Wereld trokken om daar een nieuw leven te beginnen. Veel emigranten brachten natuurlijk hun muziekinstrumenten mee en na een week hard werken kwam men op zaterdag bij elkaar om te ontspannen en muziek te maken. Hier ligt de oorsprong van de hedendaagse country-and-western.

    8. FOLK

    Een benaming voor een muziekstijl gebaseerd op de oorspronkelijk van generatie op generatie overgedragen volkseigen of regionale muziek, bestaande uit verhalende liederen voor elke gemoedstoestand en gelegenheid: liefde, blijdschap, verdriet, bruiloft, werk, overspel, ziekte, dood, enzovoorts. Het kent daardoor zeer veel uiteenlopende gezichten, al worden in het Westen meestal de Noord-Amerikaanse en Engelse variant bedoeld. Belangrijk kenmerk van de muziek is het gebruik van traditionele muziekinstrumenten zoals viool, tin-whistle (fluit), banjo, accordeon (of trekharmonica) en dergelijke. Als muziekgenre is het in de jaren vijftig opgekomen, en floreerde het in de jaren zestig en zeventig tot heden. Het genre is enigszins verwant aan singer-songwritermuziek, blues en country en wordt vaak akoestisch (dus niet elektrisch versterkt) uitgevoerd. Artiesten binnen het genre zijn Bob Dylan, Woody Guthrie(⇒), Joan Baez en Iain Matthews.

    9. SOUL

    Uit de gospelmuziek kwam in de jaren vijftig en zestig de soul voort, met invloeden uit de Rhythm & Blues. Het religieuze karakter is hierbij weggevallen. De term gospelmuziek wordt soms ook gebruikt als algemene aanduiding voor christelijke muziek. Feitelijk is dit onjuist, aangezien gospel verwijst naar een bepaald muziekgenre en christelijke muziek in alle muziekgenres wordt gemaakt.


    10. FUNK

    Het woord "funk" betekent van origine lichaamsgeur of de geur van geslachtsgemeenschap en werd in het algemeen als een onfatsoenlijk woord ervaren. In de Afro-Amerikaanse muziek gebruikte men de aanduiding "funky" om dat deel van de muziek aan te geven dat los, sexy, langzaam, riff-georiënteerd en/of dansbaar was. Funk kan dus gezien worden als een subgenre binnen rhythm-and-Blues en de term wordt sinds medio jaren zestig als genreaanduiding gebruikt. In de jaren zestig ontstond funk als muziekgenre, voornamelijk ontwikkeld door James Brown en de groep muzikanten rondom hem en later ook door de The Meters, beide uit de Verenigde Staten. Artiesten van het eerste uur waren onder meer Bootsy Collins, George Clinton, Maceo Parker, Sly & the Family Stone, de Commodores en The Isley Brothers.

    11. ROCK

    Rock is een muziekgenre, dat traditioneel gekenmerkt wordt door een bezetting van gitaar, basgitaar en drums, aangevuld met zang en/of andere instrumenten. Rock werd populair in de Verenigde Staten tijdens de jaren 50, waar het evolueerde uit bestaande genres zoals rhythm-and-blues en country. Waar het in de jaren '50 alleen uit rock-'n-roll en rockabilly bestond, groeide rock uit tot een muziekstroming met vele verschillende subgenres.

    12. CAJUN

    Cajunmuziek is een muziekstijl verwant aan de blues die teruggaat tot de achttiende eeuw. De muziek is ontstaan in het Frans sprekende deel van Louisiana (rondom Lafayette) in de Verenigde Staten uit een mengeling van de volksmuziek van de Cajuns en de muziek van de zwarte bevolking. De cajunmuziek wordt gezongen in het Cajun-Frans; de oorspronkelijke bezetting van de instrumenten was voornamelijk de viool, de accordeon of diatonische accordeon en de triangel ('tit fer ofwel: klein ijzertje), instrumenten die tamelijk zeldzaam zijn in de traditionele blues. Bij de huidige bezetting (meestal drie muzikanten) is in de meeste gevallen een gitarist aanwezig. De cajunmuziek die door de Creolen gemaakt wordt noemt men ook wel zydeco. De bevolking maakt dankbaar gebruik van de muziek door er op te dansen. (open filmpje in apart venster.)

    13. ZYDECO

    Een muziekvorm die ontstond in het begin van de twintigste eeuw onder de creoolse bevolking van Zuidwest-Louisiana onder invloed van Franssprekende Cajuns. De muziek is hevig gesyncopeerd, meestal uptempo, en ze wordt gedomineerd door de diatonische accordeon (en/of de melodeon) en een soort wasbord dat rub-board of frottoir genoemd wordt. Verder gebruikt men ook drums, gitaar, koperblazers en basgitaar. Het genre ontstond als een samensmelting van traditionele cajunmuziek met Afrikaans-Amerikaanse tradities die ook de basis waren voor de r&b en de blues. Amede Ardoin maakte de eerste opnamen van wat later zydeco zou worden genoemd in 1928. De muziek raakte in het midden van de jaren vijftig breder bekend dankzij Clifton Chenier (bijnaam "The King of Zydeco") en Boozoo Chavis. De verrassingshit 'My Toot Toot' van Rockin' Sidney bracht een revival van de zydeco in het midden van de jaren tachtig, gesteund door het internationale succes van Buckwheat Zydeco. Jonge zydecomuzikanten zoals Chubby Carrier, CJ Chenier (zoon van Clifton Chenier, die in 1987 overleed) en Rosie LeDet kwamen op in de jaren negentig. (open filmpje in apart venster.)



    Epiloog

    Ging en gaat de Blues vaak over verdriet, een verloren liefde, zelfs een lekkend dak en alle andere vormen van narigheid en zorgen, ze kan ook sociale thema's behandelen of over seks gaan. Bluesnummers zijn ook vaak doorspekt met humor of beeldspraken. De realiteit waarin de meeste zwarte mensen verkeerden na de Burgeroorlog en aan het begin van de 20ste eeuw maakt het niet verrassend dat er ook een ruime dosis treurigheid in voorkomt. Maar of je Blues tòen beleefde, of tegenwoordig bij een concert: als het goed is moet je de doorleefdheid van de zangers en muzikanten van toen kunnen voelen, de diepte van hun emoties en de kracht van hun gevoel in hun zang en hun gitaarspel. Dat is precies waar het bij de Blues om gaat.

    Portret: Theo Reijnders, Deurne