EPILOOG

Ging en gaat de Blues vaak over verdriet, een verloren liefde, zelfs een lekkend dak en alle andere vormen van narigheid en zorgen, ze kan ook sociale thema's behandelen of over seks gaan. Bluesnummers zijn ook dikwijls doorspekt met humor of (vooral) beeldspraken. De realiteit waarin de meeste zwarte mensen verkeerden na de Burgeroorlog in de V.S. en aan het begin van de 20ste eeuw maakt het niet verrassend dat er ook een ruime dosis treurigheid in voorkomt. Maar of je Blues tòen beleefde, of tegenwoordig bij een concert: als het goed is moet je de doorleefdheid van de zangers en muzikanten van toen kunnen voelen, de diepte van hun emoties en de kracht van hun gevoel in hun zang en hun gitaarspel. Dat is precies waar het bij de Blues om gaat.

Het portret op de achtergrond heet: "Meeting at the crossroads", en is van de hand van Theo Reijnders uit Deurne (NL).

Onderstaand twee afbeeldingen genaamd "Highlights of the Jazz-story in the U.S.A" en de "Blues Family Tree". De titles spreken voor zich. Vergroot ze door er op te klikken.

Tot slot een foto van drie Bluesgrootheden: v.l.n.r. B.B. King, John Lee Hooker en Willie Dixon.